احتمالاً شما هم روزی به کسب درآمد از اینترنت فکر کردید.اینترنت، پتانسیل بسیار مناسبی برای کسب درآمد دارد، چون با یک جامعه چند میلیون نفری در ارتباط هستیم.خیلی افراد راه های مختلفی را برای کسب درآمد در اینترنت امتحان می نمایند، برخی به نتیجه می رسند و برخی هم نه. بعضی اوقات هم اشخاص به دلیل نداشتن دانش کافی به بن بست می خورند و از ادامه تلاش منصرف می شوند.راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به تخصص در زمینه فروش آنلاین دارد، تصور اشتباهی وجود دارد در خصوص اینکه می‌شود با نصب سیستم‌های فروشگاه ساز و اضافه کردن محصولات در آن فروش آنلاین را آغاز نمود، اگر خیلی خوب عمل شود درنهایت تبلیغاتی روی فروشگاه نیز صورت می‌گیرد! این یک روش کاملاً اشتباه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد و درنهایت می‌تواند منجر به فروش جزئی و موقت شود.اگر اصول مورد نیاز در یک فروشگاه فراهم نشود و نکات بسیار ظریف و کاربردی که در فروش آنلاین بسیار مؤثر هستند در قالب و روند خرید فروشگاه اعمال نشود و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی استاندارد و هدفمندی برای فروش آنلاین طراحی نگردد به هیچ عنوان نتایج خوب نخواهد بود

آیا راه اندازی فروشگاه کار ساده ای است؟

در پاسخ باید بگوییم بله! ولی اینجا منظور از راه اندازی، تنها نصب یک فروشگاه ساز است نه نگهداری و یا طراحی و اختصاصی سازی و … .

 هزینه راه اندازی فروشگاه چه مقدار است؟

برای هر شخص با هر بودجه و امکاناتی، امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد ولی بازگشت سرمایه و موفقیت در این کسب و کار برای همه اتفاق نمی افتد! موفقیت در این بازار نوپا، مستلزم داشتن برنامه، هدف و پشتکار است. اگر تصمیم‌تان در این مورد جدی نیست، توصیه میکنم همین الان بدنبال کسب و کار دیگری باشید! هزینه راه اندازی یک فروشگاه با حداقل امکانات و با استفاده از قالب آماده، از قیمتی حدود سه میلیون تومان شروع می شود. ولی هستند کسانی که با دویست هزار تومان هم اینکار را برای شما انجام میدهند؟!(البته فراموش نکنید که قیمت یک قالب آماده حدود ۳۰۰ هزار تومان می شود، اگر بصورت قانونی خریداری شوند و از قالبهای نال شده که شامل همه جور کد مخرب هستند استفاده نشود؟!)بارها پیش آمده افراد موقع صحبت در مورد قیمت، با تعجب فراوان در مورد قیمت پروژه، می گویند مگر مجنتو رایگان نیست!؟ فلان شرکت یا شخص، با فلان قدر این کار را انجام میدهد! و از این دست سوالات و کنایه ها! یک مثالی که من همیشه استفاده میکنم این است که، اگر قرارباشد یک فروشگاه واقعی راه بیاندازید چطور و چقدر هزینه میکنید؟ آیا می روید کنار خیابان بساط میکنید؟ یک زیر پله اجاره میکنید؟ یک مغازه کوچک می گیرید؟ یک مغازه کنار خیابان اصلی میگیرید؟ یک مغازه دوبر کنار خیابان اصلی میگیرید؟ محله موردنظرتان پایین شهر است یا بالای شهر؟مشتری هدفتان چه کسانی هستند؟پس با توجه به بودجه، زمان و هدفتان برنامه ریزی کنید. حتما طرح تجاری(business plan) خود را با دقت آماده کنید. نکته اخر در این زمینه اینکه طراحی و پیاده سازی وبسایت کار هر کسی نیست؛ با چند روز و چند هفته تحقیق و مطلب خواندن و نصب اسکریپتهای مختلف کسی طراح و برنامه نویس وب نمی شود(مثل این است که شخصی نیاز به جراحی قلب یا مغز دارد و خودش برود کتابهای جراحی را بخواند و چند تا فیلم از این جراحی ها ببیند و بعد بخواهد خودش یا شخص دیگری را جراحی کند؟!! خیلی مسخره بنظر می رسد ولی کار اولی هم همینطور است. فقط اولی سرمایه و عمر شخص را نابود میکند و دومی جان او را). اینکه اطلاعاتی در مورد نحوه کار و پیاده سازی یک فروشگاه ساز داشته باشید عالی است ولی تنها برای اینکه موقع صحبت در مورد پروژه، درک بهتری از شرایط داشته باشید، همین!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر زمان لازم دارد؟

زمان لازم بستگی زیادی به نوع درخواست مشتری دارد، ولی اگر نیاز به قالب اختصاصی وجود نداشته باشد و تنها اختصاصی سازی قالب برای زبان فارسی مدنظر باشد، میتوان در ۲۰ الی ۳۰ روز کاری، پروژه را به نسخه بتا رساند. ولی موارد زیر میتواند زمان مورد نیاز پیاده سازی را افزایش دهند:

نوع محصولات ساده نباشد؛ نیاز به تغییرات در محصولات پیشفرض داشته باشد.

برای فروشگاه نیاز به ماژولهایی باشد که در بازار موجود نباشد یا نیاز به اختصاصی سازی ماژول ها وجود داشته باشد.

طراحی قالب اختصاصی انجام شود.

نیاز به نوشتن ماژولهای اختصاصی باشد.

نیاز به تغییر در روند خرید و یا تغییرات ساختاری در مجنتو وجود داشته باشد.

هر یک موارد بالا میتواند زمان انجام پروژه را بین یک تا پنج هفته افزایش دهد. طی تجربه شخصی که داشته ام، همیشه مشتری عجله زیادی برای پایان یافتن پروژه طراحی و پیاده سازی فروشگاه دارد، ولی هیچ فکری برای سایر کارها ندارد؟! بارها شده که پس از تحویل نسخه بتا، پروژه برای یک تا دو ماه و حتی بیشتر متوقف شده، دلیلش هم این است که مشتری تازه به فکر لجستیک فروشگاه یعنی کارهای اساسی ای؛ مثل گرفتن اینماد، درگاه بانکی، راهکارهای حمل و نقل(delivery)، پرنسل فروشگاه و … می افتد. پس زیاد نگران زمان تحویل فروشگاه نباشید، چرا که دادن وقت بیشتر به تیم طراح و برنامه نویس پروژه، علاوه بر اینکه باعث کاهش باگ ها در فروشگاه می شود، پروسه تست امکانات نیز برای شما راحت تر انجام می شود. بهتر است همزمان با شروع پروسه پیاده سازی فروشگاه بدنبال لجستیک فروشگاه باشید.

آیا من فروشگاهی مثل دیجی کالا میخواهم؟

تقریبا ۷۰ درصد از مشتریان، با دیدن روند مثبت و عدد و رقم‌هایی که از فروش دیجی کالا منتشر می شود، به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی می افتند. ولی اکثر آنها از راهی که دیجیکالا پیموده خبر ندارند؟! خبر ندارند که آنها در چند سال اول فعالیتشان، تنها محصولات را معرفی می کردند و نقد می نوشتند و خیلی موارد دیگر که از حوصله این مطلب خارج است. فقط این مورد را بدانید که دیجیکالا تیم توسعه خودش را دارد و از هیچ فروشگاه ساز آماده ای استفاده نمی کند. پس اگر فروشگاهی در این وسعت نیاز دارید، مجنتو تنها گزینه موجود آماده است و در غیر اینصورت باید تیم توسعه خودتان را تشکیل دهید.

توصیه نهایی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین دارید، ابتدا طرح تجاری(business plan) خود را آماده کنید. تهیه این سند، خیلی در روند کارتان موثر است. موانع و مشکلات موجود در مسیر را هم درنظر بگیرید و ایده ها و افکارتان را روی کاغذ بیاورید. حتما در مورد آنها جستجو کنید، شناختن رقبا قبل از شروع کار خیلی مهم است. شاید بتوانید مشکلاتی که آنها دارند را بیابید و آنها را بهبود ببخشید. وقتی با یک طرح تجاری، برای جلسه کاری می روید، طرفتان میتواند از جزئیات پروژه شما مطلع گردد و با دیدی بازتر به شما راه حل های موجود را پیشنهاد دهد. تجربه ثابت کرده تنها تعداد کمی از پروژه های استارت آپی به سه سالگی خود می رسند؟!

همکاری

 همانطور که احتمالا میدانید، ما در ایساپکو در زمینه پیاده‌سازی فروشگاه های آنلاینداریم الان چند سالی هست که در این زمینه فعال هستیم و تعدادی پروژه کوچک و بزرگ در این زمینه انجام داده ایم.  اگر همچنان نظرتان در مورد راه اندازی فروشگاه اینترنتی پابرجاست و تمایل به همکاری دارید، با ما تماس بگیرید.

چرا فروشگاه اینترنتی؟

هم اکنون ما در عصر اطلاعات با پدیده ای جدید به نام فروشگاه اینترنتی روبه رو هستیم که کاربران و همچنین میزان فروش آنها روز به روز در حال افزایش است . اعتماد کاربران در ابتدا به این نوع وب سایت ها به ویژه در ایران بسیار پایین بود ولی امروزه افرادی زیادی خرید از طریق اینترنت و مبادله های غیر حضوری را تجربه کرده اند و وب سایت هایی موفق با در آمد های فوق العاده اطمینان مردم را نسبت به مبادله های اینترنتی جلب کرده اند. همچنین امنیت وب سایت های داخلی و درگاه های پرداخت و کاهش کلاه برداری های اینترنتی باعث افزایش اعتماد کاربران به فروشگاه های آنلاین شده است.همچنین عواملی مانند ترافیک آلودگی و درگیری های روزمره ممکن است باعث کاهش مشتریان حضوری شما شده باشد که فروشگاه اینترنتی راه حل تمام این مشکلات است. در عصر حاضر همه ما با دنیای صفر و یک امور وقت گیر را به نحوی آسان تر و سریع تر انجام می دهیم و این امر برای هر کاربری خوشایند است.

طراحی فروشگاه اینترنتی

امروزه پیدا کردن محصولات و کالاها در زمینه های مختلف کار آسانی شده است.مشتریان و متقاضیان کالاها، به دلیل اشتغال فراوان و یا ترافیک زیاد و آسانی بیشتر، کمتر برای خرید به مکان های حضوری خواهند رفت و سعی میکنند کالای خود را از طریق اینترنت جستجو و از همان طریق نیز خرید نمایند.طراحی فروشگاه اینترنتی برای صاحبان مشاغل و فروشندگان، از جمله حیاتی ترین مسائل در بازار امروز می باشد. تمامی این افراد باید با طراحی فروشگاه های اینترنتی و داشتن آن، سهم بازار را در این زمینه بگیرند.طراحی فروشگاه اینترنتی و سایت خرید و فروش کالا و اجناس، از جمله تخصص های اصلی شرکت ایساپکومی باشد.مهمترین نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که سایت فروشگاه شما، یک ویترین ۲۴ ساعته و بدون محدودیت مکانی می باشد.

یک فروشگاه اینترنتی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

این اولین سؤالی است که به ذهن هر شخصی در هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌رسد! همان‌طور که پیداست در اینجا شما با افراد یک محله، یک شهرک و یا درنهایت یک شهر طرف نیستید! موضوع فروش در سطح یک کشور و یا جهان است! وقتی می‌خواهید به مردم یک کشور کالایی را به‌صورت آنلاین بفروشید، نیاز به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خواهید داشت با خصوصیاتی که بتواند هر نوع کاربری را راضی نگه دارد و به ساده‌ترین حالت ممکن خرید را برای مشتریان امکان‌پذیر کند.

مزیت های راه اندازی فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین

توسعه رسانه های دیجیتال قابلیت های جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکت ها خلق کرده است. قابلیتهایی که تجارت و خرید و فروش کالا و خدمات و کسب درآمد را از شکل سنتی خود کاملا جدا کرده و دنیای تازه را به روی تاجران باز کرده است.
قابلیت هایی که فعالان این عرصه را قدرتمند تر از همیشه کرده است و نبوغ و خلاقیت می تواند در این عرصه کسب و کارتان را متحول نماید و در کمترین زمان فراتر از تصوراتتان پیشرفت نمایید. مطالعه سرگذشت بزرگان تجارت الکترونیک دنیا شاهد این توانمندی تجارت الکترونیک می باشد. تجارت الکترونیک در حال تبدیل شدن به یکی از ملزومات اصلی در هر کسب و کاری شده است و می توان انتظار داشت در آینده ای نزدیک جایگزین بازار سنتی گردد.از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱- افزایش چشمگیر قدرت خریدار ،حق انتخاب ، مقایسه آسان:
امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.
حتی در مواردی می توانند قیمت های درخواستی خود را تعیین کنند (مثلادر مورد هتل و بلیت هواپیما) تا عرضه کنندگانی که می توانند شرایط خریدار را فراهم کنند با او تماس بگیرند، به عبارتی به یک مناقصه دست بزنند. خریداران می توانند با دست به دست دادن به دیگران و افزودن حجم خریدشان، از تخفیف بیش تری بهره مند شود.
۲- دسترسی به انواع بیش تری از کالاها و خدمات:
امروزه خریداران می توانند تقریبا هر آنچه را که می خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند (در کشور خودمان هم مسیر توسعه تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد) به عنوان مثال آمازون دات کام (Amazon.com) خود را بزرگ ترین فروشگاه کتاب با بیش از سه میلیون جلد کتاب معرفی می کند; شرایطی که هیچ فروشگاه کتاب فیزیکی نمی تواند از پس آن برآید. به علاوه، خریداران قادرند این کالاها را از سرتاسر جهان سفارش دهند.
۳- کسب اطلاعات فراوان در مورد همه چیز:
خریداران می توانند تقریبا تمامی روزنامه های جهان از اقصی نقاط آن را بخوانند و به دایره المعارف ها، فرهنگ های لغت، اطلاعات پزشکی، رتبه بندی فیلم ها، گزارشات مصرفی و بی نهایت منابع اطلاعات آنلاین دسترسی داشته باشند.
۴- سهولت بیش تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش:
مشتریان امروزی می توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارایه بدهند و در ضمن این محصولات در کم ترین زمان به دست آن ها می رسد.
۵- قابلیت تبادل نظر در مورد محصولات و خدمات:
امروزه مشتریان می توانند با نظر دهی و امتیاز دهی به محصول ، تجربه خود را در استفاده از محصول با دیگران به اشتراک بگذارند.
۶- توسعه کانال های اطلاعاتی و بازار فروش:
شرکت ها می توانند کانال های اطلاعات و فروش جدیدی (از طریق اینترنت) با دسترسی جغرافیایی گسترده تر ایجاد کنند تا از طریق آن به اطلاع رسانی و ترفیع محصولات و کسب و کارشان در سراسر ایران و حتی دنیا بپردازند. از مجرای به راه انداختن وب سایت، شرکت ها می توانند محصولات، تاریخ و فلسفه کسب و کار، فرصت های شغلی و دیگر اطلاعات مورد علاقه بازدیدکنندگان را ارایه کنند. برخلاف آگهی ها و بروشورهای سابق، اینترنت به شرکت ها این امکان را می دهد که حجم زیادی از اطلاعات با کمترین هزینه را انتقال دهند.

ویژگی های فروشگاه های اینترنتی

ویژگی های عمومی یک فروشگاه اینترنتی، نمایش محصول، سیستم جستجو و سیستم خرید محصولات می باشد.سیستم نمایش محصول بصورت جذاب و پس از آن سیستم خرید جامع و البته روان آن، ویژگی اصلی نگه داشتن کاربران و مشتریان است.در طراحی فروشگاه اینترنتی نکته ی اصلی ای که باید رعایت شود، طراحی بهینه ی آن برای موتور جستجوگر گوگل و دیگر موتور های جستجوگر میباشد. چراکه فروشگاهی که کاربری به آن وارد نشود، هرچقدر هم پیشرفته و کامل باشد، سودی برای صاحبان آن ندارد.نتیجه اینکه ویژگی های اصلی فروشگاه اینترنتی، ابتدا کامل بودن و استاندارد بودن وب سایت بر اساس سئو و گوگل و نتیجه اینکه آوردن کاربران به فروشگاه می باشد. سپس نگه داشتن کاربر با استفاده از امکانات جذاب و کامل می باشد.نمایش محصولات مشابه، پرداخت آنلاین، داشتن سیستم حراجی، سیستم تگ و ارتباط بین صفحات، دسته بندی کامل و سطح به سطح، داشتن فیلدهای کامل برای محصول، امکان مقایسه ی فیلدهای مختلف محصولات، جستجوی پیشرفته بر اساس فیلدهای محصولات در دسته بندی های مختلف، نمایش سوالات متداول و سیستم پشتیبانی و ارتباط با واحدهای فروش و مالی و … از دیگر ویژگی هایی است که سایت های فروشگاهی باید داشته باشند و در طراحی فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته شوند.

هدف از داشتن فروشگاه اینترنتی چیست ؟

امروزه یکی از مهمترین مسائل برای فروشندگان محصولات، پیداکردن بازارهای جدید و مشتریان جدید می باشد.بازاریابی اینترنتی در عصر حاضر بزرگترین راه حل برای تمامی فروشندگان در زمینه های مختلف است که با ویژگی های کم هزینه بودن داشتن آن و داشتن یک ویترین دائمی، فروشندگان را حتی از داشتن یک مکان فیزیکی بی نیاز مینماید.تنها هزینه ی اصلی بازاریابی به روش اینترنتی داشتن یک وب سایت قدرتمند می باشد. اما این هزینه در صورتی جوابگو است که بصورت هدفمند و درست انجام شود.هدف در صورتی که تنها نمایش محصولات و خرید باشد، این وب سایت با شکست رو برو می شود. هدف اصلی باید آوردن کاربران و مشتریان به فروشگاه اینترنتی و سپس نمایش محصول برای آنها و فروش به آنها باشد. نتیجه اینکه باید هدف اصلی طراحی سایت فروشگاهی، بدست آوردن بازار اینترنتی فروش محصول از طریق بازاریابی اینترنتی از جمله گوگل و شبکه های اجتماعی و بنرهای تبلیغاتی  و سپس داشتن ویترین دائمی از محصولات و خدمات فروشگاه و فروش محصولات به آنهای باشد.شرکت ایساپکو با ارائه ی راهکارهای علمی حرفه ای و تجربی موفق بازاریابی از طریق اینترنت و  نیز طراحی اصولی و حرفه ای فروشگاه بر اساس نیاز شما و تجربیات خود، می تواند شما را در رسیدن به اهداف داشتن فروشگاه اینترنتی یاری رساند.

دلایل موفقیت فروشگاه های اینترنتی

مسلما طراحی و داشتن یک سایت فروشگاهی با سیستم های وبلاگی و یا نرم افزار های سایت ساز کاری راحت و کم هزینه است، اما موفق شدن آن مسلما به این سادگی ها نیست.همانطور که قبل توضیح دادیم، ویژگی اصلی یک فروشگاه اینترنتی در مرحله ی اول، استاندارد بودن برای سئو و گوگل و نتیجه اینکه آمدن کاربر به سایت و سپس نگه داشتن کاربر در سایت از طریق داشتن یک سیستم کامل فروشگاهی و خرید می باشد.به طور خلاصه فروشگاهی اینترنتی موفق است که کاربران به آن بیایند و با اعتماد به سایت، از آن خرید نمایند.امروزه فروشگاه های اینترنتی موفقی مانند دیجی کالا، با پیاده سازی این روش توانسته اند کاربران را از این طریق جذب و به فروش محصولات خود در زمینه لوازم دیجیتال بپردازند.شرکت ایساپکو با بررسی و تحلیل فروشگاه های بزرگ و موفق و پیاده سازی چنین فروشگاه هایی که همگی در زمینه ی کاری خود موفق بوده اند، و با در اختیار گذاشتن این دانش برای مشتریان خود به صورت رایگان، شما را برای داشتن فروشگاه موفق یاری می رساند.مهمترین مسئله در موفقیت فروشگاه، طراحی اصولی و حساب شده ی آن می باشد که در این زمینه، شرکت ایساپکوبا تجربه های موفق بسیار زیاد در خدمت شما می باشد.راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار ساده ای نیست. به همین علت است که بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارند دچار سردرگمی می شوند و مطمئن نیستند که باید چه مواردی را در اولویت قرار دهند.اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پس برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق می بایست این موارد را در نظر بگیرید.

انتخاب دامنه و برندینگ
انتخاب هوشمندانه دامنه یکی از مهمترین کارهاست. دامنه باید کوتاه و با معنی باشد تا به سرعت به یاد کاربران بیاید. اگر نام مناسبی انتخاب نکنید تبدیل فروشگاه شما به یک برند مطرح و پر سروصدا کار مشکلی خواهد بود.

استفاده از کانال های مختلف برای جذب مشتریان جدید
فرصت فروش بیشتر برای فروشگاه تان را از دست ندهید. مطمئن شوید که فروشگاه اینترنتی شما در تلفن های هوشمند و تبلت ها به خوبی نمایش داده می شود. در این صورت اگر مشتریان شما به کامپیوتر شخصی دسترسی نداشته باشند می توانند به راحتی خریدشان را انجام داده و تجربه ی آن را با دوستان شان در میان بگذارند. با فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، با مشتریان ارتباط نزدیک تری را برقرار کنید و حتی امکان خرید مستقیم از صفحه ی فیسبوک تان را نیز به آنها ارائه کنید. با استفاده ی موثر از توییتر مشتریان جدید را جذب کرده و با استفاده از تصاویر جذاب در شبکه ی اجتماعی پینترست آنها را برای خرید تشویق کنید. با صرف اندکی هزینه و تلاش مستمر می توانید در طول زمان مشتریان جدید با سلایق مختلف را به صفحه ی فروشگاه اینترنتی تان هدایت کنید.

قرار دادن باکس جستجو در دید کاربر
باکس جستجو را در مکانی قرار دهید تا همیشه در دسترس کاربر باشد تا در صورتی که نیاز به جستجو در سایت بود کاربر بتواند به راحتی در سایت جستجو نماید.فروشگاه اینترنتی معمولا یک باکس جستجو کلی دارد که در بالای صفحه قرار می گیرد و ممکن است قابلیت جستجو در دسته بندی خاصی نیز در آن تعبیه شده باشد و همچنین باکس جستجوی پیشرفته که معمولا در اطراف لیست محصولات کار می شود. جستجوی پیشرفته معمولا به صورت فیلتر کار می شود تا زمانی که کاربر با عنوان مثال قصد داشت محصولات با خصوصیات و قیمت خاصی را رویت نماید از فیلتر مورد نظر خصوصیات مورد نظر خود را انتخاب نماید.آسان نمودن عملیات خرید را تا حد ممکنعملیات خرید می بایست بسیار ساده و کاربر پسند طراحی گردد و مراحل خرید می بایست به کاربر ارائه گردد و اینکه در کدام مرحله در انجام خرید قرار دارد. انجام این کار اطمینان بیشتری به کاربر می دهد و باعث می شود کاربر در مراحل خرید خود سر در گم نباشد. در حقیقتا پس از انتخاب محصول می بایست فرم عضویت و یا ورود به سایت به کاربر نمایش داده شود و پس از آن کاربر به درگاه پرداخت هدایت گردد.

پشتیبانی آنلاین مشتریان
بخشی را برای پشتیبانی آنلاین مشتریان در وب سایت قرار دهید تا زمانی که کاربران نیاز به پشتیبانی داشتند بتوانند به صورت آنلاین مشاوره بگیرند. چت آنلاین مشتریان کار کاربران را بسیار ساده می سازد و می توانند در صورت نیاز به برقراری ارتباط با فروشگاه سریعا این کار را انجام دهند. البته پشتیبانی به صورت تلفنی نیز حتما می بایست وجود داشته باشد.

کلیه خصوصیات مربوط به محصول را نمایش دهید
به عنوان مثال در صورتی که کاربر قصد خرید کامپیوتر را دارد می بایست به کاربر تنوع رنگی و خصویات محصول نمایش داده شود تا کاربر بتواند محصول با خصوصیات مورد نظر خود را خریداری نماید. در صورتی که محصول با خصوصیات مورد انتخاب کاربر قیمتی متفاوت از قیمت اصلی حصول داشت می بایست سریعا به کاربر نمایش داده شود. به عنوان مثال آیفون ۳۲ گیگ با ۶۴ گیگ قیمت های متفاوتی دارند و در صورتی که کاربر مدل مورد نظر را در صفحه انتخاب نمود می بایست قیمت مورد نظر سریعا نمایش داده شود.در یک نظرسنجی که از کاربران  انجام گرفت از آنها درباره ی عوامل موثر در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی سوالاتی مطرح شد که شش نکته ی اساسی برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را بررسی کردند. نتایج این نظرسنجی را در زیر مشاهده می کنید :

عملکرد سایت
وقتی بحث عملکرد کلی یک فروشگاه اینترنتی مطرح می شود، بیشتر صاحبان فروشگاه های اینترنتی روی موارد زیر به عنوان ارکان اصلی موفقیت توافق نظر دارند.
سادگی استفاده از وبسایت:۹۱٫۴ درصد از کاربران معتقدند که سادگی استفاده از سایت برای موفقیت یک فروشگاه ضروری استسریع باز شدن وبسایت و لود سریع: ۹۱٫۲ معتقدند که سرعت یک سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.
سئو: ۸۲٫۸ درصد باور دارند که بهبود تنظیمات سئو برای افزایش رتبه ی سایت در موتورهای جستجو ارزش بالایی دارد.
در نهایت سادگی استفاده از سایت، لود سریع و سئودر نظر کاربران فروشگاه های اینترنتی در صدر جدول قرار گرفتند در حالی که چند زبانه بودن سایت در پایین رتبه ی نظرسنجی قرار گرفت.
تجربه ی کاربران

ارائه ی یک تجربه ی خرید بی نظیر باید مهم ترین دغدغه ی صاحبان فروشگاه اینترنتی باشد. باید این نکته را در نظر داشت که مشتری ها از شما انتظارهای خاصی دارند :
سادگی استفاده از سایت: ۳۷ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند معتقدند که سادگی استفاده از سایت مهم ترین بخش از تجربه ی خرید مشتریان را تشکیل می دهد.
خفیف های ویژه: ۲۱ درصد باور دارند که استفاده از برنامه های خاص در سایت نظیر تخفیف های ویژه مهم ترین بخش از یک تجربه ی لذت بخش را تشکیل می دهد.
باز شدن سریع صفحه و لود سریع: ۱۸ درصد نیز معتقدند که باز شدن سریع صفحه ی فروشگاه مهم ترین بخش از یک تجربه ی خرید است.
سیستم پرداخت

وقتی بحث پرداخت اینترنتی پیش می آید، چه مواردی برای مشتریان اهمیت زیادی دارد؟ نتایج نظرسنجی ما را در زیر مشاهده می کنید :
سادگی استفاده از سیستم: ۴۵ درصد از افراد معتقدند که سادگی فرآیند پرداخت از بالاترین درجه ی اهمیت برخوردار است.
هزینه های جانبی پرداخت: ۲۶ درصد از مردم هزینه های جانبی پرداخت را به عنوان اصلی ترین نکته در نظر می گیرند.
روش های پرداخت: ۲۱ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند باور دارند که هنگام پرداخت اینترنتی به تعداد روش های پرداخت یک فروشگاه توجه ویژه ای باید داشت.
زمان لازم برای نهایی کردن پرداخت:تنها ۸ درصد از افراد عقیده دارند که کوتاه بودن زمان نهایی شدن پرداخت اهمیت دارد.

طبقه بندی محصولات
طبق نظر افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند، موارد زیر در ارتباط با طبقه بندی محصولات از اهمیت زیادی برخوردارند.
نمایش واضح هزینه های اضافی: این مورد به این معنی اشاره دارد که هزینه ی محصول فروشگاه اینترنتی تان در وبسایت ۹۹ هزار تومان درج شده اما هزینه های جانبی ای دارد که در صفحه ی اصلی نمایش داده نشده است. ۶۵ درصد معتقدند که هزینه های جانبی باید در صفحه ی اصلی نمایش داده شوند.
مدیریت آسان سبد خرید: ۶۰ درصد افراد عقیده دارند که سادگی مدیریت سبد خرید قبل از پرداخت نهایی اهمیت بالایی دارد.
وضیحات دقیق محصول: ۵۵ درصد انتظار دریافت اطلاعات دقیق از محصولات فروشگاه را دارند.
سادگی استفاده از لیست محصولات: ۴۹ درصد از مشتریان اینترنتی به سادگی استفاده از لیست محصولات اهمیت می دهند.
سادگی یافتن محصولات: ۴۶ درصد از افرادی که در نظرسنجی اینترنتی شرکت کردند، سادگی پیدا کردن محصولات را مهم می شمارند.

نکته ی آخر 
موارد خاصی بین فروشگاه های اینترنتی موفق مشترک است. به عنوان مثال اعتماد و وفاداری مشتری به برند شما اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر صاحبان فروشگاه های باتجربه و کم تجربه باید تمرکز خود را روی رقابت جدی، جذب مشتری های جدید و پشتیبانی حرفه ای و … قرار دهند

راه اندازی فروشگاه اینترنتی و رقابت در کسب و کار الکترونیکی

موفقیت بی نظیر چند شرکت فروشگاه اینترنتی بر هیچ کس پوشیده نیست.اقتدار این سایتها سبب شده تا بسیاری از علاقه مندان به کسب و کارهای اینترنتی به راه اندازی فروشگاه اینترنتی تمایل داشته باشند.اما نکته اینجاست با وجودی که این سایتها ، عمده سهم بازار خرید و فروش آنلاین را قبضه کرده اند راه اندازی فروشگاه اینترنتی کاری عاقلانه و پربازده خواهد بود یا خیر. در این مطلب، به صورت تفکیک شده به این سوال پاسخ خواهم داد:

۱فروش محصولات دیجیتالی:

گرچه این محصولات بسیار پرطرفدار است و برخی سایت ها هم از همین محصولات شروع کرد اما بازار آنلاین این محصولات، به شدت اشباع شده و اعتماد و تمایلی که کاربران به محصولات فروشگاه هایی مثل دیجیکالا و حتی بامیلو دارند سبب بی اعتمادی ناخواسته به سایر فروشگاه های اینترنتی خواهد شد

۲فروش محصولات غیر دیجیتالی:

گرچه اکنون دیجی کالا و بامیلو همه نوع محصولی می فروشند ( به گفته بامیلو، این فروشگاه بیش از ۶۷ هزار محصول دارد! ) اما به طور کلی، راه اندازی فروشگاه اینترنتی تخصصی محصولاتی خاص ( به جز محصولات دیجیتال ) می تواند احتمال موفقیت بیشتری داشته باشد.به عنوان مثال، در سال گذشته فروشگاه اینترنتی با نام ” شوش مال ” راه اندازی شد که به طور تخصصی به فروش انواع ظروف و وسایل آشپزخانه اقدام نمود.در مثالی دیگر، سایت ” شیکسون ” به طور تخصصی و ویژه بر روی پوشاک و زیورآلات مردانه و زنانه کار می کند.اگر نوع محصولات را به درستی انتخاب کرده و کیفیت بالایی در اجرای سیستم فروش داشته باشیم می توان حرفی برای گفتن داشت؛ زیرا برای طرفداران یک نوع محصول لذت بخش تر خواهد بود از سایتی خرید کنند که به طور اختصاصی و باکیفیت، انواع محصولات مورد نظرشان را عرضه می کند.( فروشگاه اینترنتی “پلاک سه” هم یکی از این فروشگاه های تخصصی محصولات صنایع دستی، هنری و تزیینی می باشد که به خوبی توانسته به موفقیت برسد )

۳سهم بازار احتمالی شما :

گرچه آمار دقیقی از سهم بازار دیجی کالا و بامیلو وجود ندارد اما بدون شک، عمده خریداران اینترنتی را به خود جذب کرده اند.در کنار این سایتها، سایتهای باسابقه دیگری نیز وجود دارد که نظر کاربران را به خود جلب می کنند ( ۵۰۴۰،چاره،فینال،البسکو و … ). در این شرایط یک فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس که تعداد و تنوع محصولات آن اندک است و هنوز اعتماد کاربران را به خود جلب نکرده با صرف چه هزینه تبلیغاتی و چند سال کار مدام می تواند به پشتوانه های مالی و اعتبار این فروشگاههای برتر غلبه کنند؟ ختم کلام آنکه اگر مستقیماً وارد حیطه کاری دیجی کالا و بامیلو شوید نمی توان به درآمد و موفقیت هنگفت امید داشت زیرا:
الف ) از نظر سابقه و اعتبار، ده سال فعالیت دیجی کالا هیچ رقیبی نخواهد داشت.
ب ) از نظر سرمایه مالی، هیچ کسب و کاری نمی تواند به سبک بامیلو به طور مداوم ماهانه بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان هزینه کند و به صدر جدول بیاید.

۴مزیت رقابتی:

گرچه در بازار آزاد، مزیت رقابتی به تعیین سهم بازار کمک زیادی می کند اما در حال حاضر دیجی کالا و بامیلو از تمام مزیتهای رقابتی رایج در فروشگاه های اینترنتی اعم از تخفیفهای مختلف، ارسال رایگان، تحویل در کمترین زمان ارسال هدیه و … استفاده می کنند. اگر فروشگاهی بتواند مزیت رقابتی جدید و پرطرفداری ایجاد کند می تواند شاهد موفقیت تدریجی خود باشد اما احتمال الگوبرداری از آن مزیت توسط این دو سایت، خطر حذف زودرس فروشگاه تازه تاسیس را پررنگتر می کند.