(VOIP) آموزش نصب و راه اندازی سرور الستیکس

شبكه هاي رايانه اي خصوصاً اينترنت به سرعت در حال گسترش مي باشند. ارتباطي كه سالها پيش جهت انتقال متن توسط سازمان هاي نظامي ايجاد گرديد. امروزه از اين شبكه گسترده جهت مصارف بسيار متنوع استفاده مي گردد. پس از صفحات وب نوبت به انتقال صوت و تصوير بر روي اين بستر رسيد. تكنولوژي VoIP اين امر را استاندارد ساخت و در پي آن حجمهي نيازها آغاز گرديد به دنبال آن نرم افزارها و سخت افزارها مرتبط شروع به توليد و گسترش نمودند تا امروز شاهد فراواني آنها مي باشيم. انتقال صوت كاربرد فراواني دارد از جمله آموزش از راه دور، سامانه هاي Paging و … يكي از نمونه هاي بارز كاربرد انتقال صوت جهت تماس تلفني مي باشد كه با استفاده از تكنولوژي VoIP بر روي بستر شبكه صورت مي پذيرد. پروتكل هاي مختلفي جهت انجام اين امر معرفي گرديدند كه معروف ترين آن ها H.323 ،SIP و MGCP مي باشند. در ادامه قصد راهنمايي جهت راه اندازي يك سيستم تلفني را داريم.

معرفي سيستم 

مركز اصلي يا سرور مورد استفاده از هسته نرم افزار Asterisk استفاده مي نمايد كه قابليت پشتيباني از پروتكل SIP را نيز دارا مي باشد. نرم افزار استريسك توسط شركت Digium در سال 1999 ارائه شد و از آن به بعد تحت لايسنس GPL به صورت Open source گسترش يافت. اين نرم افزار از محبوب ترين نرم افزارهاي مركز تلفني مي باشد و بر روي سيستم عامل لينوكس قابل نصب مي باشد. كاربرد فراوان و امكانات متعدد سبب شد كه متخصصين اين نرم افزار را به همراه بسته هاي مختلف و سيستم عامل در قالب يك مجموعه در آورده تا راه انداز سيستم نياز به آشنايي و درگيري با نصب و پيكربندي سيستم عامل و نرم افزارهاي مربوطه نگردد. از نمونه هاي اين مجموعه ها مي توان به Trixbox ،Elastix ،Asterisk Now و … اشاره نمود. با استفاده از اين نرم افزارها شما در عرض چند دقيقه يك مركز تلفن سانترال تحت شبكه كاملاً رايگان خواهيد داشت. با اين سيستم واسط كاربران از نوع خاصي خواهند بود تلفن هايي كه تحت شبكه كار مي كنند و به IP Phone معروفند. اين تلفن ها داراي يك درگاه شبكه براي ارتباط با مركز مي باشند و ظاهر آن كاملاً شبيه تلفن معمولي مي باشد. البته جايگزين هاي ديگري مانند نرم افزارها كه به Soft Phone معروفند يا مبدل ها كه به ATA معروفند نيز موجود مي باشند كه بسته به شرايط از آنها استفاده مي گردد.

امكانات مورد نياز

مجموعه ي مورد استفاده جهت مركز تلفن مجموعه ي Elastix مي باشد كه داراي امكانات خوب تلفني مي باشد. براي تست نيز از يك Soft Phone استفاده مي نماييم. به طور نمونه در ادامه از موارد زير استفاده گرديده

 يك رايانه معمولي با معماري x86 كه نياز به سخت افزار چندان قوي ندارد ما از يك Virtual Machine با يك پردازنده و رم 512 مگگابايت و 8 گيگ هارد استفاده مي نماييم. يك واسط شبكه هم اضافه نموده ايم تا با سيستم در ارتباط باشيم.

 يك نرم افزار تلفني كه پروتكل SIP را پشتيباني نمايد كه ما براي نمونه از نرم افزار رايگان X‐lite استفاده مي نماييم.

 مجموعهي Elastix كه آن را مي توانيد از وب سايت رسمي اين شركت دانلود نماييد. نسخه مورد استفاده در نمونه 2.0.2 مي باشد.

 امكانات جانبي متداول همچون مرورگر وب و …

پس از بوت شدن سيستم زبان سيستم و زبان صفحه كليد خود را انتخاب نماييد

در مرحله ي بعد سيستم آماده نصب سيستم عامل مي گردد. سيستم عامل مورد استفاده در مجموعه ي Elastix توزيع CentOS مي باشد. در صورتي كه هارد ديسك شما قبلاً پارتيشن بندي نشده باشد پيام اخطاري نمايان مي گردد و از شما جهت پارتيشن بندي و پيكربندي هارد ديسك مجوز مي خواهد در صورتي كه اطلاعات مورد نيازي بر روي هارد ديسك نداريد گزينه ي تاييد را انتخاب نماييد با انتخاب اين گزينه تمام اطلاعات هارد ديسك پاك خواهد شد.

درقسمتبعداطلاعاتمربوطبهپارتيشنبنديظاهرميگردد.توصيهميشودبااستفادهازكليدهايجهتيگزينهي Remove all partitions را انتخاب نماييد و با كليد Tab بر روي كليد Ok حركت نماييد. توجه داشته باشيد در صورتي كه بيش از يك هارد ديسك داريد هارد ديسك مورد نظر را نيز انتخاب نماييد.

پس از تاييد مرحله ي قبل پيامي جهت اخطار مجدد در خصوص پارتيشن بندي هارد ديسك و از بين رفتن اطلاعات آن ظاهر مي گردد. در صورتي كه اطلاعات مورد نيازي بر روي هارد ديسك نداريد گزينه ي Yes را انتخاب نماييد. پس از آن در صورتي كه با پارتيشن بندي لينوكس آشنايي داريد و مي خواهيد طبق الگوي خودتان هارد سيستم را پارتيشن بندي نماييد در پنجره ي ReviewPartition LayoutكليدYesراانتخابنماييددرغيراينصورتكليدNoراانتخابكنيد.مانيزدرنمونهگزينهي No را انتخاب مي نماييم تا هارد ديسك سيستم طبق الگوي پيش فرض پيكربندي گردد.

اگر كارت شبكه سيستم به درستي شناسايي شده باشد پيامي نمايش داده مي شود كه آيا مي خوايد كارت شبكه را هم اكنون پيكربندي نماييد يا خير. براي سهولت كار ما گزينه ي Yes را انتخاب مي نماييم. در منوي بعد با استفاده از كليد Tab و Space گزينه هاي Activate on boot و Enable IPv4 Support را تيك بزنيد و كليد Ok را بفشاريد.

در پنجره ي بعدي تنظيمات مربوط به IP صورت مي پذيرد. آن را با توجه به مشخصات شبكه ي خود انجام دهد. ما در نمونه حالت Manual address configuration را انتخاب نموديم و به طور دستي آدرس 192.168.56.100/24 را به سيستم اختصاص داده ايم.

پنجره ي بعدي شامل تنظيمات اختياري شبكه مي باشد آن را نيز طبق مشخصات شبكه خود پيكربندي نمايدد.

در مرحله بعد يك نام براي سيستم خود انتخاب نماييد.

در قسمت بعد تنظيمات مربوط به ساعت سيستم شامل Time zone مي باشد آن را در موقعت خود تنظيم نماييد تا ساعت و تاريخ مورد استفاده به درستي تنظيم گردد.

در سيستم هاي لينوكسي يك كاربر با نام root همانند administrator در ويندوز وجود دارد كه كاربر اصلي شناخته مي شود در اين مرحله از شما خواسته مي شود رمز مناسبي براي اين كاربر انتخاب نماييد. توجه داشته باشيد اين تنها كاربر تعريف شده در سيستم مي باشد لذا در انتخاب رمز مناسب و حفظ آن دقت نماييد.

پس از اين مرحله تقريباً سولات نصب به پايان مي رسد و سيستم طي يك پروسه شورع به فرمت هارد ديسك و نصب پكيج هاي مختلف مي نمايد. زمان طي شدن اين مرحله بستگي شديدي به حجم هارد ديسك، سرعت سيستم و پارامترهاي ديگر دارد.

در پايان سيستم Restart مي شود. توجه داشته باشيد پس از اتمام مراحل نصب و شرع مجدد سيستم BIOS سيستم را به گونه اي تنظيم نماييد كه از هارد ديسك بوت شود و ترجيحاً CD ايلستيكس را از آن خارج نماييد.

پس از شروع سيستم براي اولين بار تنظيمات خاصي نياز به صورت پذيرفتن مي باشند.

اولن پنجره ي تنظيمات پس از نصب رمز پايگاه داده MySQL مي باشد. به طور معمول شما با اين پايگاه داده ارتباط نخواهيد داشت تنها جهت امنيت بيشتر شما مي توانيد اين رمز را متفاوت از ساير رمزهاي سيستم همچون رمز root انتخاب نماييد و در پنجره ي بعد با وارد نمودن مجدد آن را تاييد نماييد

پس از آن نوبت به انتخاب رمز براي واسط وب سيستم مي باشد واسطي كه تمام تنظيمات از طريق آن صورت مي پذيرد. آن را نيز وارد و تاييد نماييد.

پس از طي مراحل بالا سيستم تلفني شما تكميل و آماده استفاده مي باشد و صفحه اي جهت ورود به سيستم نمايش داده مي شود كه عملاً در حالت عادي به آن نياز نيست و تمام تنظيمات از طريق واسط وب صورت مي پذيرد.